Ana Sayfa Blog Sayfa 1185

[COP26 Liderler Zirvesi] Guterres: Ülkeler her yıl iklim hedeflerini güncellemeli

Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 26’ncı Taraflar Konferansı (COP26) kapsamında 1 Kasım-2 Kasım tarihlerinde düzenlenecek Dünya Liderleri Zirvesi başladı.

İskoçya’nın Glasgow şehrinde düzenlenecek iki haftalık konferansa Birleşik Krallık ev sahipliği yapıyor.

Türkiye saati ile 15.00’da başlaması planlanan Dünya Liderleri Zirvesi, girişte oluşan uzun kuyruklar nedeniyle yarım saat gecikmeli olarak Birleşik Krallık Başbakanı Boris Johnson’ın konuşmasıyla başladı.

Guterres: Ya biz onu durduracağız ya o bizi

Sonrasında söz alan Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri António Guterres, Paris Anlaşması imzalandığından bu yana altı yılın geçtiğini hatırlattı. Guterres, bu altı yılın kayıt altına alınan en sıcak yıl olarak kaydedildiğini ve söyledi.

İklim krizinin insanlığı bir dönüm noktasına getirdiğini ifade eden Guterres, “Ya biz onu durdururuz ya o bizi durduracak” ifadelerini kullandı.

İklim krizinin yol açtığı felaketlerden bahseden Guterres açıklamasında “Bu beklenen iklim konferansını gerçekleştirirken hala son hızda iklim felaketine doğru ilerliyoruz. Gençler bunu biliyor, her ülke görüyor, gelişmekte olan küçük ada devletleri ve diğer savunmasız devletler bunu yaşıyor. Onlar için başarısızlık bir seçenek değil. Başarısızlık ölüm cezasıdır” ifadesini kullandı.

‘Hedefler her yıl güncellenmeli’

Konferans öncesinde yalnızca bir düzine ülkenin 2050 yılında net sıfır emisyon hedefi koyduğunu belirten Guterres, ülkelerin daha önce olduğu gibi her beş yılda bir değil her yıl iklim hedeflerini güncellemeleri gerektiğini söyledi.

Guterres, “1.5 dereceye kadar her yıl güncellenmeli. Fosil yakıtlara verilen sübvansiyonlar sona erene kadar, karbon fiyatı olana ve kömür aşamalı olarak kaldırılana kadar” ifadelerini kullandı.

G20 ülkelerinin emisyonların yüzde 80’inden sorumlu olduğunu belirten Guterres, bu sebeple bu ülkelerin daha fazla sorumluluğu olduğunu kaydetti.

‘İklim fonu artırılmalı’

Gelişmiş ülkelerin gelişmekte olan ülkelere vermeye taahhüt ettiği 100 milyar dolar iklim finansmanından da söz eden Guterres, “Yılda 100 milyar dolarlık iklim finansmanı taahhüdü, 100 milyar dolarlık bir iklim finansmanı gerçeği haline gelmelidir. Bu, güveni ve güvenilirliği yeniden sağlamak için kritik öneme sahiptir” dedi.

Guterres, “Ancak 100 milyar doların ötesinde, gelişmekte olan ülkelerin Covid-19 ile savaşmak, dayanıklılık oluşturmak ve sürdürülebilir kalkınmayı sürdürmek için çok daha fazla kaynağa ihtiyacı var” çağrısını yaptı.

BM Genel Sekreteri’nin konuşmasının ardından dünyadaki iklim krizinin etkilerinin gösterildiği bir kısa film izletildi. Kısa filmde Türkiye’de bu yaz etkili olan orman yangınlarının görüntüleri de yer aldı.

[COP26 Liderler Zirvesi] Boris Johnson: Kıyamet günü makinesinin çalışmaya başladığı yerdeyiz

Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 26’ncı Taraflar Konferansı (COP26) kapsamında 1 Kasım-2 Kasım tarihlerinde düzenlenecek Dünya Liderleri Zirvesi açılış konuşmalarıyla birlikte başladı.

İskoçya’nın Glasgow şehrinde düzenlenecek iki haftalık konferansa Birleşik Krallık ev sahipliği yapıyor.

Yarım saat gecikmeyle başladı

Türkiye saati ile 15.00’da başlaması planlanan Dünya Liderleri Zirvesi, girişte oluşan uzun kuyruklar nedeniyle yarım saat gecikmeli olarak başladı.

https://twitter.com/pgreenfielduk/status/1455142845887700992?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1455142845887700992%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.theguardian.com%2Fenvironment%2Flive%2F2021%2Fnov%2F01%2Fcop26-begins-world-leaders-glasgow-climate-crisis-live

Oturumun başlangıcında dünyanın dört bir yanından insanların etkili iklim eylemleri için yaptıkları çağrıların sesleri ve ardından İskoçya geleneksel müziğinin dinletildi.

Evrenin şemasında insanlığın önemsizliğini anlatan kısa film gösteriminin ardından şair Yrsa Daley Ward bir şiir okudu.

Boris Johnson: İklim krizi saatli bomba gibi

Dünya Liderleri Zirvesi Birleşik Krallık Başbakanı Boris Johnson’ın konuşmasıyla başladı. Başbakan konuşmasının başında Glasgow’daki ünlü bir hayali film karakteri olan James Bond’tan bahsetti.

Bond’un bir filmde saatli bombayı etkisiz hale getirmeye çalıştığını hatırlatan Johnson, bu durumun insanlığın şu anda karşı karşıya olduğu iklim kriziyle benzer olduğunu söyledi.

Greta Thunberg’e atıf

İklim krizinin ciddiyetinin konuşulduğu Kopenhag ve Paris’teki iklim konferanslarında da yer aldığını belirten Boris Johnson, eğer daha hızlı harekete geçilmeyecekse burada verilen sözlerin bir anlamı olmayacağını söyledi.

Greta Thunberg’in dünya liderlerini taklit ettiği konuşmaya atıfta bulunan Boris Johnson, “Bütün bu sözler falan filandan başka bir şey olmayacak” ifadelerini kullandı.

‘Kıyamet günü makinesinin başladığı yer’

“Gelişmiş dünyadaki bizler, dünyanın geri kalanına karşı sahip olduğumuz özel sorumluluğu kabul etmeliyiz” ifadelerini kullanan Johnson James Watt’ın sanayi devrimini başlatmaya yardımcı olan buhar makinesini Glasgow’da yarattığını söyledi.

Johnson, “Evet arkadaşlar sizi kıyamet günü makinesinin çalışmaya başladığı yere getirdik” ifadelerini kullandı.

‘Bizi affetmeyecekler’

Dünya Liderleri Zirvesi’ne katılanların yaş ortalamasının 60’ın üzerinde olduğunu belirten Başbakan, “Bu dışarıdaki genç protestocuları dehşete düşürebilir” dedi.

İddialı iklim eylemleri sunulmadığı taktirde gençlerin onları affetmeyeceğini söyleyen Johnson, “Ve haklı çıkacaklar” sözlerini ekledi.

Boris Johnson konuşmasını “James Bond gibi hissetmeyebiliriz. Hepimiz James Bond’a çok benzemiyoruz. Ama bu zirveyi yapma fırsatımız var. Evet, zor olacak ama evet, yapabiliriz” sözleriyle sonlandırdı.

Boris Johnson’ın ardından Samoa’da yaşayan Brianna Fruean söz aldı. Fruean, politikacıları, karar verirken küçük ada ülkelerinde yaşayan milyonların kaderini göz önünde bulundurmaya çağırdı.

Sonrasında ise Brezilya’nın Rondonia bölgesinden yerli bir aktivist olan Txai Surui söz aldı. Liderlere yerli halkların haklarını koruma çağrısı yaptı.

Oturum Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri Antonio Guterres‘in konuşmasıyla devam etti.

AB ve ABD arasındaki çelik ve alüminyum gümrük vergileri sorunu çözüldü

G20 Liderler Zirvesi kapsamında İtalya‘nın başkenti Roma‘da bir araya gelen Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Başkanı Joe Biden ve Avrupa Birliği (AB) Komisyonu Başkanı Von der Leyen burada düzenledikleri ortak basın toplantısında AB ve ABD arasındaki çelik ve alüminyum gümrük vergileri ihtilafında çözüm sağlandığını duyurdu.

AB ve ABD arasındaki alüminyum ve çelik gümrük vergileri konusundaki sorun, üç yıldır devam ediyordu.

‘Yeni bir Atlantik ötesi iş birliği dönemi’

AA‘da yer alan habere göre Biden, AB ve ABD’nin uzlaştıklarını ve tarafların yeni bir Atlantik ötesi iş birliği dönemi başlattıklarını söyledi.

Biden, anlaşmayla AB’nin pek çok ABD ürününe uyguladığı gümrük vergilerini hemen kaldırdığını kaydetti. Ayrıca ABD Başkanı, AB ve ABD’nin küresel çelik ve alüminyum ticaretine ilişkin karbon bazlı bir düzenlemeyi müzakere etme taahhüdünde bulunduklarını da duyurdu.

Çeliğin en karbon yoğun sektörlerden biri olduğunu ve bu alanda emisyon azaltmayı teşvik edeceklerini ifade eden Joe Biden, Çin gibi kirli çelik üretenlerin piyasalarına erişimlerini de kısıtlayacaklarını dile getirdi.

‘Endüstrinin karbon yoğunluğunu ele almalıyız’

Von der Leyen de “Çelik ve alüminyum gümrük vergilerini askıya almak ve yeni bir küresel sürdürülebilir çelik düzenlemesi üzerinde çalışmaya başlamak konusunda anlaştık” dedi.

Von der Leyen, “Çelik tüketimi ve ticaretinin sürdürülebilir olması için endüstrinin karbon yoğunluğunu ele almalıyız” diye de ekledi.

Küresel sürdürülebilir çelik düzenlemesiyle düşük karbonlu çelik üretimi ve ticaretini teşvik etmek için AB ve ABD’nin birlikte çalışacağını vurgulayan AB Komisyonu Başkanı, bunun iklim hedeflerine de katkı sağlayacağını belirtti.

Ne olmuştu?

ABD, 2018 yılında ulusal güvenlik gerekçesiyle başladığı ithal çelik ve alüminyuma ilave gümrük vergileri uygulama kararına AB ülkelerini de dahil etmişti.

AB, bu kararı değiştirmek için dönemin ABD Başkanı Donald Trump ile görüşmeler yapsa da sonuç değişmedi.

Bu adıma karşı AB de misilleme yaptı ve ABD’den ithal edilen mısır, pirinç, fıstık ezmesi, viski, puro, sigara, kot pantolon, ayakkabı, motosiklet gibi yüzlerce ürüne yüzde 25 oranında gümrük vergisini yürürlüğe koydu.

AB tarafı, haziran ayında bazı ABD ürünlerine uygulanan gümrük vergisini yüzde 50’ye çıkarmayı planlasa da yapılan görüşmeler sonucunda bu hayata geçmedi.

Son anlaşmayla birlikte, AB’nin çelik ve alüminyum ürünlerinin bir kısmını ABD’ye gümrük vergisi uygulanmadan ihraç edeceği tahmin ediliyor.

AB tarafının da pek çok ABD ürünlerine uyguladığı ilave gümrük vergilerini düşürmesi bekleniyor. Tarafların karşılıklı olarak Dünya Ticaret Örgütü‘nde (DTÖ) konuyla ilgili davalarından da vazgeçmeleri bekleniyor.

Alkol fiyatlarına zam geldi

Türkiye Tekel Bayiler Platformu Başkanı Özgür Aybaş, sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı paylaşımda Efes marka ithal ürünlere zam geldiğini duyurdu.

Böylece zam gelen markanın Türkiye‘de satılan en ucuz 33’lük birası 15 TL, en pahalı 33’lük birası ise 31 TL olacak.

Diğer firmaların da zam yapması bekleniyor

Özgür Aybaş, diğer firmaların ithal ürünlerine de önümüzdeki günlerde zam gelmesinin beklendiğini kaydetti:

ZAM Efes ithal ürünlerde zam geçişi diğer firmaların ithal ürünlerinede önümüzdeki günlerde zam geçişi bekleniyor. Umarım gelmez.”

Ekim ayında da sigara fiyatlarına zam gelmişti.

[COP26] Glasgow’daki işçiler greve başladı: Şehir, zirveye katılanları çöplerle karşılıyor

Birleşik Krallık‘taki Glasgow Belediye Meclisi personeli maaşlarında artış  talebiyle Glasgow’da bir hafta sürecek grevlerine başladı.

Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 26’ncı Taraflar Konferansı’na (COP26) ev sahipliği yapan şehir, konferansa katılanları birikmiş çöplerle karşılıyor.

GMB İskoçya sendikası, belediye meclisinin temizlik departmanındaki üyelerin uzlaşma sağlanmaması durumunda bu hafta boyunca grev yapacaklarını açıkladı.

Yönetimin önerdiği artış kabul edilmedi

Glasgow Belediye Meclisi ise sendikanın kararının “hayal kırıklığı” yarattığını ve anlaşmazlığı çözmek için “herhangi bir zamanda” GMB ile görüşeceklerini söyledi.

Yönetim organı Cosla, 25 bin £ altında kazanan personel için yüzde 5,8’lik bir ücret artışı önerdi.

Yeniden grev kararı

GMB İskoçya, Unison ve Unite, teklifin masaya yatırılmasının ardından üyelere danışacaklarını söyleyerek cuma günü endüstriyel eylemi askıya aldı. Ancak pazar günü grevin tekrar yapılacağını açıkladı.

Sendikalar tarafından yapılan açıklamada işçilerin çalışma koşulları düşünüldüğünde önerilen maaş artışının yeterli olmadığı ifade edildi.

Belediye zor durumda

Grev kararının yaklaşık 120 dünya liderinin ve on binlerce kişinin katılacağı COP26 sırasında alınması Belediye Meclisi’ni zor durumda bırakıyor.

BBC’nin aktardığına göre Belediye sözcüsü yaptığı son açıklamada “Bu grevin şu anda devam etmesi için bir neden yok. GMB’nin artık bir ödeme anlaşması yerine toplantılar için zaman ayırmayla ilgili görünen bu eylem planını seçmesi çok hayal kırıklığı yaratıyor” ifadelerini kullandı.

İklim aktivistlerinden işçilerle dayanışma

Öte yandan İsveçli genç iklim aktivisti Greta Thunberg, 5 Kasım Cuma günü düzenlenecek kitlesel iklim grevinde işçilere eyleme katılma çağrısı yapmıştı.

Thunberg açıklamasında “İklim adaleti aynı zamanda sosyal adalet ve kimseyi geride bırakmamamız gerektiği anlamına geliyor” ifadelerini kullanmıştı.

İTO: İstanbul’un enflasyonu yüzde 20,7

İstanbul Ticaret Odası (İTO), İstanbul Ücretliler Geçinme İndeksi ekim ayı verilerini açıkladı. Buna göre, İstanbul’un enflasyonu yüzde 21’e yaklaştı.

Kentte, 2020’nin  aynı ayına göre  fiyat değişimlerini gösteren Oda’nın 1995 bazlı Ücretliler Geçinme İndeksi’nde enflasyon yüzde 20,76, Toptan Eşya Fiyatları İndeksi’nde ise yüzde 29,12 olarak belirlendi. İTO, eylül ayında İstanbul’un enflasyonunu yüzde 19,77 olarak ölçmüştü.

İTO’nun yaptığı çalışmaya göre;

  • İstanbul’da; perakende fiyat hareketlerinin göstergesi olan İstanbul Ücretliler Geçinme İndeksi bir önceki aya göre yüzde 3,29, toptan fiyat hareketlerini yansıtan Toptan Eşya Fiyatları indeksi ise yüzde 2,76 oranında arttı.
  • Perakende fiyatlarda aylık bazda; gıda harcamalarında yüzde 4,22, kültür eğitim ve eğlence harcamalarında yüzde 3,55, konut harcamalarında yüzde 3,25, ev eşyası harcamalarında yüzde 2,62, giyim harcamalarında yüzde 2,41, ulaştırma ve haberleşme harcamalarında yüzde 1,14, sağlık ve kişisel bakım harcamalarında yüzde 0,24 ve diğer harcamalar grubunda 0,04 artış yaşandı.
  • Ekim 2021’de toptan fiyatlarda bir önceki aya göre; Madenler Grubunda yüzde 6,50, Yakacak ve Enerji Maddeleri Grubunda yüzde 6,49, Gıda Maddeleri grubunda yüzde 4,16, İnşaat Malzemeleri Grubunda yüzde 2,32, Kimyevi Maddeler Grubunda yüzde 1,65, Mensucat Grubunda yüzde 0,97, artış görülürken, İşlenmemiş Maddeler Grubunda yüzde 1,64, azalış görüldü. 

20 sivil toplum örgütü: Muhalefete yönelik tehditlere sessiz kalmayacağız

Aralarında 78’liler Girişimi ve Anti Kapitalist Müslümanlar‘ın da yer aldığı 20 kuruluş “Muhalefete Yönelik Tehditlere Sessiz Kalmayacağız” başlığıyla bir bildiri yayımladı.

Cumhurbaşkanı ve AKP Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan‘ın partisinin grup toplantısında CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun maruz bırakıldığı saldırının görüntülerinin izletilmesi üzerine yayımlanan bildiride, halk siyasi ve toplumsal dayanışmayı genişletmeye çağrıldı.

‘Siyasi ve toplumsal dayanışmayı genişletmeye çağırıyoruz’

Bildiride, Kılıçdaroğlu’na saldırı videosunun gösterilmesinin iktidarın muhalefete yönelik saldırıları açıkça teşvik ettiğini bir kez daha gözler önüne serdiği kaydedilirken, yaşananlara sessiz kalınmaması çağrısı da yapıldı:

İktidarın muhalif siyasetçileri, aydınları, medya mensuplarını hedef alan sözlü ve fiili saldırıları, AKP Genel Başkanı Tayyip Erdoğan’ın, grup toplantısında milletvekillerine, CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun maruz bırakıldığı linç girişimi görüntülerini bizzat izletmesiyle yeni bir boyut kazandı. Gösterilen videoda Kılıçdaroğlu’nun ‘millete yeniden hesap vereceği’ ifadesi yer aldı.
Bu tutum, iktidarın muhalefete yönelik saldırıları açıkça teşvik ettiğini bir kez daha gözler önüne serdi.

CHP’nin; ülke ve bölge barışını gözeten; savaşçı, maceracı dış siyasete dur diyen ‘hayır’ oyunun hemen ardından gelen bu video gösterimi, bir süre önce İYİ Parti lideri Meral Akşener’in maruz kaldığı saldırıdan sonra yine bizzat Erdoğan’ın sarf ettiği ‘Daha bunlar iyi günleriniz’ tehdidinin ciddiyetini de ortaya koydu.
Ne yazık ki, siyasi ve toplumsal barışımızı her anlamda tehlikeye atan bu tehditlerin, iktidarın icraatlarına itiraz eden tüm kişi ve kurumlara geçmişte olduğu gibi gelecekte de yönelebileceği anlaşılıyor. Bu nedenle hangi siyasi görüşten olursa olsun bütün yurtsever milletvekillerini, siyasetçileri, sivil toplumu ve halkımızı sessiz kalmamaya, siyasi ve toplumsal dayanışmayı genişletmeye çağırıyoruz.”

Bildiride imzası olan kuruluşlar ise şöyle: 78’liler Girişimi, Adam-Der, Alevi Bektaşi Federasyonu (ABF), Anıtpark Forum, Ankara Düşünceye Özgürlük Girişimi, Anti Kapitalist Müslümanlar, Demokrasi İçin Birlik (DİB), Diyalog Grubu, Doğu-Güneydoğu Dernekleri (DGD) Platformu, Düşünce Suçu(!?)na Karşı Girişim, Hacı Bektaş Veli Anadolu Kültür Vakfı, Hak ve Adalet Platformu, Karşı Sanat Çalışmaları, Mağdurlar için Adalet Platformu, Pir Sultan Abdal Kültür Dernekleri Genel Merkezi, Silivri Demokrasi Platformu, Sivil Siyaset Platformu, Türkiye-Almanya Kültür Forumu, Yeryüzü Güncesi, Yurttaş Girişimi.

[COP26 Liderler Zirvesi] Putin’in video mesajı format uymadığı için yayımlanmayacak

İskoçya’nın Glasgow kenti tüm dünyanın takip ettiği Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 26’ncı Taraflar Konferansı’na (COP26) ev sahipliği yapıyor.

31 Ekim tarihindeki açılış konuşmasıyla başlayan iklim konferansının ilk iki gününde gerçekleşecek Dünya Liderleri Zirvesi’nde liderlerin iklim taahhütlerini anlatmaları bekleniyor.

Putin zirvede konuşma yapmayacak

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ise zirveye katılmayacak liderler arasında yer alıyor. Kremlin sözcüsü tarafından yapılan açıklamada devlet başkanının zirveye video mesaj yoluyla da katılmayacağı belirtildi.

Sözcü Dmitry Peskov, bu durumun nedeninin zirvenin formatının video yayınına müsait olmaması olduğunu söyledi.

Konferansta video yayını

Öte yandan Peskov, “COP26 çerçevesinde düzenlenecek bir orman yönetimi ve arazi kullanımı konferansı olacak ve cumhurbaşkanı bu konferansın katılımcılarına bir video kaydetti” ifadelerini kullandı.

Orman yönetimi ve arazi kullanımı konferansının 2 Kasım günü saat 09.15 ile 12.45 arasında gerçekleşmesi planlanıyor.

Glasgow’a katılmayacağını açıklayan diğer bir lider ise Çin Devlet Başkanı Xi Jinping olmuştu. Ancak Xi’nin açıklamasının liderlerin konuşmaları sırasında yazılı olarak COP26’nın resmi internet sitesinde yayımlanacağı açıklanmıştı.

G20 sonrası hayal kırıklığı

Geçtiğimiz ay Moskova‘da düzenlenen enerji forumunda konuşan Putin, Rusya’nın 2060 yılına kadar karbon nötrlüğü için “çabalayacağını” duyurmuştu.

Pazar günü Roma’daki G20 Liderler Zirvesi’ne katılan ABD Başkanı Joe Biden, Rusya ve Çin’in “iklim değişikliğiyle başa çıkmak için herhangi yeni bir taahhütte bulunmaması” sebebiyle yaşadığı hayal kırıklığını söylemişti.

Washington Post’un aktardığına göre pazartesi günü bu sözlere yanıt vermesi istenen Peskov, “Rusya beklentilerini açıkça belirtti. Ayrıca Rusya, daha az karbon yoğunluklu [enerji] üretim ve üretim yöntemlerine geçişte Batı Avrupa ülkeleri de dahil olmak üzere birçok ülkenin önünde” ifadelerini kullandı.

Eleştirilerle karşı karşıya

Rusya, uzun süredir zayıf iklim hedefleri belirlediği ve devasa fosil yakıt endüstrisinin karbon ayak izini azaltmak için daha fazlasını yapmadığı için eleştirilerle karşı karşıya.

Putin, Rusya’nın petrol ve kömür işletmelerinin rolünü azaltmayı planladığını söylerken, doğal gaz işletmelerini genişletti. Ancak genişleyen boru hatları ağı, doğal gazın ana bileşeni ve karbondioksitten sonra en bol bulunan ikinci sera gazı olan metan sızdırıyor.

Moskova, metan emisyonlarını 2030 yılına kadar yaklaşık üçte bir oranında azaltmayı hedefleyen ABD ve Avrupa liderliğindeki bir girişim olan Global Metan Pledge‘i imzalamadı.

[COP26] İletişim Başkanlığı Glasgow’da ‘Türkiye’nin Yeşil Kalkınma Stratejisi Paneli’ düzenleyecek

Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı, Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 26’ncı Taraflar Konferansı (COP26) kapsamında 3 Kasım’da Glasgow‘da “Türkiye’nin Yeşil Kalkınma Stratejisi: Kapsayıcı, Sürdürülebilir ve İnsani Bir Vizyon” başlıklı panel düzenleneceğini duyurdu.

Panelde iklim değişikliği, yeşil kalkınma, iklim krizi, sürdürülebilir kalkınma, sıfır atık, çevrenin korunması, sorumlu üretim ve tüketim, COP26’nın gündemi, çevre merkezli politikalar ile Türkiye’nin yeşil kalkınma hedefleri ele alınacak.

TRT World Sunucusu Selina Downes‘ın moderatörlüğünü yapacağı panelde Ortadoğu Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Oktay Tanrısever, SETA Washington DC Araştırma Direktörü Doç. Dr. Kılıç Buğra Kanat ve Chatham House’da Çevre ve Toplum Programı uzmanlarından Karim Elgendy konuşmacı olarak yer alacak.

‘Öncü ülke olma yolunda emin adımlar’

Açıklamada Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Fahrettin Altun‘un panele ilişkin değerlendirmelerine yer verildi.

Altun, Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığının Glasgow’da Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 26. Taraflar Konferansı programı çerçevesinde gerçekleştireceği etkinliklerle, Türkiye’nin yeşil kalkınma stratejisini ve iklim değişikliği konularındaki kapsayıcı, sürdürülebilir ve insani vizyonunu tüm ülkeler nezdinde gündeme getireceklerini bildirdi.

Uluslararası alanda her konuda olduğu gibi iklim değişikliği konusunda da önemli adımlar attıklarını ve atmaya da devam edeceklerini vurgulayan Altun, “Bu alanda da öncü bir ülke olmak yolunda emin adımlarla ilerleyeceğiz. Cumhurbaşkanı’mızın her alanda vurguladığı gibi iklim değişikliğiyle mücadelemizde de yeşil kalkınma stratejimizde de bizim safımız mazlumların yanı olacaktır” ifadelerini kullandı.

Yeşil kalkınma hamlesi

AA’nın aktardığına göre Altun, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın önderliğinde başlatılan yeşil kalkınma hamlesini Paris İklim Anlaşması’nın onaylanmasıyla hızlandırdıklarını bildirdi.

Türkiye’nin 2053 taahhüdü olan “net sıfır emisyon hedefi” doğrultusunda devletin tüm kurumlarının şimdiden eylem planlarını hazırlamaya başladığına dikkati çeken Altun, özel sektörün de bu yönde çalışmalarını hızlandırdığını kaydetti.

Altun, takdim yazısı bizzat Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından kaleme alınan, Türkiye’nin “Yeşil Kalkınma Devrimi”nin anlatıldığı bir kitap hazırladıklarını hatırlatarak, “Kitabımız, İletişim Başkanlığı internet sitesinde erişime açık bir şekilde vatandaşlarımızın istifadesine sunuldu. Türkiye’nin ‘Yeşil Kalkınma Devrimi’nin anlatıldığı bu kitabı Sayın Cumhurbaşkanı’mız Roma’daki görüşmesinde ABD Başkanı Sayın Biden’a da hediye etti. Tüm vatandaşlarımızı İletişim Başkanlığı sayfasından ülkemizin ‘Yeşil Kalkınma Devrimi’ni incelemeye ve CİMER üzerinden katkı sunmaya davet ediyoruz” ifadelerini kullandı.

Fahrettin Koca: Gündemimizde okulların kapatılması yok

Sağlık Bakanı Fahrettin Koca, salgın şartlarının devam ettiği ve bu nedenle okulların kapatılacağı iddialarına yönelik paylaşım yaptı. Resmi Twitter hesabından tweet atan Koca, “Okulların kapanması ihtimalinden söz eden bir habere rastladım. Haber yanlıştır. Bilim Kurulumuzun böyle bir gündemi yok” dedi.

Sağlık Bakanlığı Bilim Kurulu Üyesi Prof. Alper Şener aşılama çalışmalarının azaldığını ifade ederek, “Günlük 60 bin, 70 bin vaka sayılarına sıçrama olması durumunda ise yeniden kapanma, okulların kapanması gibi tabloları gündeme gelme durumu söz konusu olabilir. Şu anda gündemimizde yok, ama bu hiçbir zaman gündemimize gelmeyecek, gündemimizden tamamen çıktı diyemeyeceğiz” diye konuşmuştu. Bu açıklamalar sonrası okulların kapatılacağı iddiaları gündeme gelmişti.

Bakan Koca mesajın devamında, “Kurul üyesi bir arkadaşımızın aşının önemini vurgularken seçtiği ifade yanlış anlaşılmış. Öğrencilerimize başarı dolu haftalar diliyoruz” diye belirtti.

Bakan dün de bir mesaj yayımlayarak, yaklaşık 3 milyon kişinin zamanı gelen üçüncü doz aşısını henüz yaptırmadığına dikkat çekmiş; 18-59 yaş arasında ve sağlıklı kişilerin, üçüncü doz için Turkovac’ı da tercih edebileceğini belirtmişti.