İstiklal’de görsel şov

Yapı Kredi Kültür Merkezi, 12. İstanbul Bienali ile eş zamanlı olarak ses getirecek bir enstalasyona ve sergiye ev sahipliği yapıyor. Bu sergi projesi kapsamında Yapı Kredi Kültür Merkezi’nin Galatasaray’a bakan cephesinde mimari yapıyı görsel performansla aktif hale getiren bir enstalasyon sergilenmeye başlandı.

Dün Beyoğlu’nu ziyaret edenler Yapı Kredi Kültür Merkezi binasının Galatasaray Meydanı’na bakan cephesinde görsel bir şov izledi. Türkiye’de ilk defa yapılan ve sanatçı Refik Anadol ile mimar Alper Derinboğaz’ın birlikte hazırladığı bu sıra dışı gösteri, İstiklal Caddesi’ni bir gösteri merkezine çevirdi.

Bu enstalasyonda Taksim’den Tünel’e kadar olan yolda kaydedilen ses dalgaları, binanın 200 m2’lik dış cephesine yansıtılıyor. Daha sonra bu ses dalgalarından alınan bir kesit,2 boyutlu ışık hüzmeleriyle3 boyutlu strüktür üzerine yansıtılıyor. Türünün bu ölçekteki ilk örneği olan enstalasyonun sergisi ise 13 Kasım 2011’e kadar Yapı Kredi Kültür Merkezi binasında ziyaret edilebilecek.

Sanatçı Refik Anadol ve mimar Alper Derinboğaz’ın birlikte hazırladığı Aktif Strüktürler v1.1: Akustik Formasyon / İstiklâl Caddesi adlı enstalasyon, mekân ve ses arasındaki ilişkiyi, İstiklâl Caddesi’nin çok katmanlı akustik belleği üzerinden inceliyor.

Binanın 200 m2’lik dış yüzeyini kaplayan enstalasyon; klasik anlamda mimari detayları değil, sesin mekâna etkisini inceliyor. Mimari tasarım ile görsel/işitsel performans, birbirinden bağımsız iki ayrı sanat formu olmasına karşın, son yıllarda birbiri içinde eriyen yeni bir alan tanımlamaya başladı. Sonuç ise bu sergide olduğu gibi, izleyiciye yeni deneyimler sunuyor.

Aktif Strüktürler v1.1: Akustik Formasyon / İstiklâl Caddesi sergisinde izleyiciler, İstiklâl Caddesi’nin ses hafızasını(akustik belleği) ve sesin farklı temsillerini deneyimleyiyor. Akşam saatlerinde görsel bir performansla binanın dış cephesinde yapılan dijital ve estetik şov ise büyülüyor.

Bu performans bilim ve sanatın birlikteliğini vurgularken, İstiklâl Caddesi’nin çok renkli ve hareketli tarihine eklenen yeni bir sanat eseri olarak hafızalarda yer edinecek.

Görsel/işitsel performans mantığı mimariye nasıl aktarılıyor?

 

Türkiye’de ilk kez denenecek olan yöntemde İstiklâl Caddesi’nin özel olarak alınmış ses kayıtları haritalandırılarak mimari bir yapıya dönüştürüldü. Proje; mekân, ışık, görsel/işitsel performans arasındaki etkileşimi araştırıyor. Bu tür çalışmanın ilk örneği, ses ve mimari arasındaki ilişkiyi anlatan bir enstalasyon 1958 yılında Brüksel’deki Dünya Fuarı’nda gerçekleştirilmişti: Philips Pavyonu’nda düzenlenen gösteri, yaratıcısı Le Corbusier tarafından “elektronik bir şiir”olarak nitelendirilmişti.

Ramazan Kaya
Ramazan Kayahttp://modernwish.wordpress.com/

1980 Yılında D.bakır’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini İzmir’de, Lisans Eğitimini, İstanbul’da Marmara Üniversitesi’nde tamamladı. Bu yıllarda tiyatro oyunculuğu, sonrasında tiyatro eğitmenliği ve yönetmenlik yaptı. 2006 Yılında Müjdat Gezen Sanat Merkezi’nde Tiyatro Yüksek Lisansı, 2007 yılında Hacettepe Üniversitesi – Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde, Antropoloji Yüksek Lisansına başladı. Bu bölümde tez yazım sürecindedir.
Şu sıralar MEB ve Pune Üniversitesine bağlı olarak Hindistan’da festivaller ve performans sanatlarına yönelik bir araştırma projesi yürütmektedir.
2008 Yılında Yeşiller Partisi üyesi olup, aynı tarihten beri Yeşil Gazete’ye yazmaktadır. 2010 yılında ise köşe yazarlığına başladı.

İLGİLİ HABERLER

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

[Bir şarkının hikayesi] Shine On You Crazy Diamond/ Pink Floyd

'Paralel evrende kaybolan' Syd'e hayranlık ve onu kaybetmenin üzüntüsünü dile getiren 'Shine on you Crazy Diamond', olağanüstü bir yeteneğe, benzersiz bir övgü olarak müzik tarihine geçti. 

Gürcistan Tiyatro Festivali’nde distopik bir geleceğe bakış – Seda Elhan

Distopyanın kapsülünde sergilenen bir gelecek sorgulaması olan 'Home, To Zero' çevre bilinci üzerine kafa yoran herkesin ilgisini çekecek bir yapım. Tiflis'e yolunuz düşerse mutlaka izleyin.

11. Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Festivali başlıyor

13 Ekim'e kadar devam edecek festivalde 20'den fazla ülkeden 35 belgesel gösterilecek. Gösterimler, her yıl olduğu gibi bu yıl da ücretsiz

Kanun Hükmü, Özgür Portakal’da da yasaklandı

'Kanun Hükmü' belgeselinin Antalya Özgür Portakal Film Günleri'ndeki gösterimi de 'halkı kin ve düşmanlığa tahrik ettiği' gerekçesiyle engellendi.

Touch Nature: Antroposen çağda yıkım ve olasılıklar

Avusturya Kültür Ofisi'nde 2 Ekim'de açılacak multimedya sergisi Touch Nature, doğanın insan müdahalesiyle artan yıkımına ve buna karşı sanatın aldığı güncel tavra odaklanıyor.

EN ÇOK OKUNANLAR