Dergi çıkarmaktan vazgeçemeyenler

İsmail Ertürk, Enis Batur ve Gündüz Vassaf, '(yeni)' adlı bir kültür dergisinin yayın kurulunda buluştu. Dergi, ekranlarda tekrarlanıp duran kanaat bombardımanına muhalif bir yayın olacak.

İsmail Ertürk, Enis Batur ve Gündüz Vassaf, ‘(yeni)’ adlı bir kültür dergisinin yayın kurulunda buluştu. Dergi, ekranlarda tekrarlanıp duran kanaat bombardımanına muhalif bir yayın olacak.

Enis Batur (ortada) İsmail Ertürk ü (solda) projeden vazgeçirmeye çalışsa da, Gündüz Vassaf ın da katkısıyla dergi çıkarılmış.

25 yıldan fazladır İngiltere’de yaşayan İsmail Ertürk dört ay önce çizgisini oluşturduğu bir kültür dergisinden bahsetmiş, isminin de (yeni) olacağını anlatmıştı. Ertürk, Manchester Business School’da ders veren bir iktisatçı; bu kültür dergisinin ilk sayısının ‘kriz’ üzerine olacağını söylediğinde bu çok anlamlı görünmüştü. Gerçekten de, ilk sayısı yayımlanan ve bundan böyle üç ayda bir, farklı dosya konularıyla okuma imkânı bulacağımız (yeni)’nin edebiyat, iktisat, küreselleşme, sanat kuramı gibi alanları bir araya getiren bir yapısı var. İlk sayının ‘kriz’e ayrılması, iktisat-edebiyat-kültür arasındaki bağlantılar üzerine bir düşünme pratiğinin sonucu.

İsmail Ertürk ve derginin yayın kurulundaki yazarlar Enis Batur ve Gündüz Vassaf’la (yeni)’nin yayıncısı Kırmızı Yayınları’nın ofisinde bir araya geldik. Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın daha önce yayımlanmamış iki şiirini, Ferit Edgü’nün bir öyküsünü, Immanuel Wallerstein’la Banu Güven’in yaptığı bir söyleşiyi, İoanna Kuçuradi’nin yazın yitirdiğimiz Füsun Akatlı’nın cenaze töreninde yaptığı konuşmayı (ve daha pek çok değerli metni) içeren ilk sayıda Oruç Aruoba, Enis Batur, Soli Özel, Ekrem Işın, Betül Çotuksöken ve İsmail Ertürk’ün kriz üzerine yaptıkları kapsamlı tartışma ayrıca ilgi çekici.

“Enis sigara içeceği için paltolarımızı giydik, böyle bir dergi çıkarabilir miyiz diye konuştuk.” diye hatırlıyor İsmail Ertürk, Paris’teki o ‘soğuk akşamı’.

Enis Batur itiraz ettiyse de

Enis Batur, Saint-Germain’deki bu konuşmada Ertürk’ü “böyle bir dergi çıkarmamaya ikna etmeye” çalışmış, başarısız olmuş. “Ona dergiyi çıkarma demediysem de, dolaylı cümlelerle vazgeçirmeye çalıştım. Ama kesinlikle vazgeçmedi. Anladım ki bu dergi çıkarma isteği köklü bir istek ve bu dergi çıkacak…” Batur, bunun daha önce içinde bulunduğu Gergedan, FOL gibi dergi projelerinden farklı olduğunu anlatıyor. “FOL, delişmenliği en uç noktaya götüren bir dergiydi. (yeni)’de ise daha isimden başlayan bir farklılık var. Adı ‘yeni’ ama dergiyi çıkaranlar 50 yaşın üstündeki yaşlı başlı adamlar… Benim için burada en önemli ve cevapsız soru şu: Niçin 20’li yaşlarındaki insanlar böyle bir dergi çıkarmıyor? Böyle bir dergiyi onlar çıkarmalı ve eğer tercih ediyorlarsa bizden yazı istemelilerdi… Biz 20’li yaşlarımızda bunu yaptık.”

Gündüz Vassaf, ”Nasıl Bir Dünyada Yaşamak İstiyorum?” başlıklı bir yazıyla katkıda bulunduğu (yeni)’den memnun. “Takip ettiğim Times Literary Supplement, New York Review of Books gibi yayınlara oranla daha dünyalı bir dergi. Çünkü dünya nereye gidiyor sorusunun yanıtını arıyor. Unutmayalım ki Türkiye’nin bir şansı, en azından Batı’yı takip eden insanların olması. Oysa ABD ve İngiltere’de bu çok az yapılır, onlarda yabancı dillerden çeviri kitap yayını ancak yüzde 2-3 düzeyindedir. Onların daha sığ ve ulus kültürü üzerine kurulu yayınlarına oranla daha dünyalı bir iş çıktı ortaya.”

Her gece aynı insanlar…

Derginin üç ayda bir yayımlanacak olması, onu yeni medya çağında farklı kılan unsurlardan. Enis Batur, “1000’i aşkın köşeyazarı, 100‘den fazla yorumcu”nun egemenliğindeki kanaatler düzenine bu tür yayınlarla muhalefet edilmesi gerektiğini anlatıyor. “Hep aynı insanlar, aynı gece birkaç ekranda karşınıza çıkıyor. Aynı şeyleri her gün tekrar ediyorlar. Düşünsel açıdan dondurulmuş bir durumla karşı karşıyayız. Güncellik adına Türkiye’de kültür bu hale getirildi. Edebiyat, sosyal bilimler, tarih ve siyasetin, derin düşünmek için zamana ihtiyacı var.” Enis Batur derginin tavrını şöyle özetliyor: “Düşüncelerimizin üzerinde özenle tartışıp hazırlanacağız. Bu mesafeyi almak, kanaat bombardımanının kenarına çekilmek anlamına geliyor. Söyleyeceklerimizi ağır ağır oluşturarak söyleyecek, evrensel bir düzlemde yeni diyaloglara gireceğiz.” diye anlatıyor dergiyi.

(yeni), Türkiyeli entelektüelleri de bir topluluk olarak sorunsallaştıran bir dergi. İsmail Ertürk, iddialı bir iş yaptıklarını anlatırken Türkiye’de esen yeni-Osmanlıcı havanın ‘eski’ye yönelik emperyal merakına eleştirel yaklaşacaklarını da belirtiyor. “Türkiye’de seçkinlerin sosyolojik analizleri yapılmıyor. Örneğin son 20 yılda karşımızda vakıf üniversiteleri olgusu var. Türkiye’de aydınlar, Gramsci’nin deyişiyle ‘organik’ olmaya başladılar. Akademik ve idari yöneticilik yaptılar, medyada işlevsel roller üstlendiler. Eleştirel aydınlar bu süreçte büyük darbe aldı. Şu anda düşünsel ve kültürel tartışmanın parametrelerini siyasetçiler belirliyor. Eskiye yönelik özlemlerin arkasında gerçek bir eleştirel aydın argümanı yok.” (yeni), Ertürk’ün ‘sancı’ olarak tarif ettiği bu tıkanmış kültür dünyasına bir soluk getirmekte kararlı. (Kaya Genç – Radikal)

İLGİLİ HABERLER

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Dört ilde Filmekimi heyecanı başlıyor: ‘Geldi iki gözümün çiçeği’

İKSV’nin düzenlediği Filmekimi’nin programı açıklandı. İstanbul, Diyarbakır, Ankara ve İzmir’de düzenlenecek etkinlik için biletler yarın satışa sunulacak.

Adana’daki plastik atıklar, sanatsal ürünler halinde Avrupa’ya geri dönecek

Sanatçılar; Kessler ve Civelek, Avrupa'dan Adana'ya gönderilen plastik atıklardan üretecekleri sanat eserleriyle küresel atık krizine dikkat çekmeyi hedefliyor.

BİFED Gökçeada Ekolojik Belgesel Film Günleri başlıyor

Bu yıl ilk kez Gökçeada'da düzenlenecek BİFED Gökçeada Ekolojik Belgesel Film Günleri'nde dünyanın dört bir yanında 11 kısa ve uzun belgesel film gösterilecek.

Ayvalık Uluslararası Film Festivali yarın başlıyor

17-22 Eylül tarihlerinde düzenlenecek, Ayvalık Film Festivali'nin 70 filmlik seçkisinde iklim-ekoloji sorunlarına eğilen 'Doğa Diye Bir Şey Kalmadı' başlıklı bölümde dört film yer alıyor.

Salyangoz’un izinde sanat yolculuğu(m)- Gülden Akyol

'Kavramsal sanattan anlamak', anlayıp anlamadığını sorgulayarak başlar belki ama sanat üzerine okuyarak, düşünerek ve tıpkı matematik gibi öğrenerek kavrayışın gelişir. Sonrası haz ve özgürleşme...

EN ÇOK OKUNANLAR