11- 15 Ekim tarihleri arasında dördüncüsü düzenlenecek olan Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Festivali (BIFED), belgesel yönetmenlerini, izleyicilerini, sinema öğrencilerini, çevre aktivistlerini, birbirine uzak coğrafyalarda, benzer sorunlarla kendi yöntemleriyle mücadele edenlerin umut veren hikayelerini, son üç yıldır olduğu gibi yine sonbaharda Bozcaada’da buluşturacak.
Teması ekoloji olan BIFED, doğa, toplum, göç, tarım, tohum, çöp, gıda, enerji, kentleşme gibi konularda üretilen belgesel filmlerin gösterimi ve ödüllendirilmesi için bağımsız bir alan açmaya, başvuru ücreti almamayı seçtiği çok sesli, özgür duruşuyla devam ediyor. Yerel, küçük ve yavaş olanın korunmasını, dayanışmayı ve paylaşmayı önemseyen BIFED‘e ilgi her geçen yıl büyüyor.
BIFED 2017 finalistleri belli oldu
Festivale bu yıl aralarında Japonya, İrlanda, Çin, Tayvan, Kenya, Avusturya, Hindistan ve Şili’nin de olduğu 70 ülkeden 330 belgesel başvurusu yapıldı. Fethi Kayaalp Uluslararası Belgesel Yarışması bölümünde 21 film, Gaia Öğrenci Ödülleri bölümünde 8 film finale kaldı.
Geçen yıl 58 ülkeden 280 filmin başvurduğu festival süresince 10’u dünyada ilk kez gösterilen 60 film, izleyiciyle buluşmuştu. Film gösterimlerinden sonra yönetmenlerle yapılan söyleşilerin de oldukça ilgi gördüğü BIFED’e bu yıl da yönetmenlerden ve festival izleyicilerinden yoğun katılım bekleniyor. Gösterilen belgesellerin konularını destekleyen atölye ve etkinliklerin de yapılacağı festivalin programı ve jürisi önümüzdeki günlerde açıklanacak. Özellikle ilkokul öğrencilerinin ilgi gösterdiği “Anke Atamer Çocuk Filmleri” bölümü bu yıl da festival kapsamında.
Küçük ayrıntılarla umudu çoğaltan festival
Festival Yönetmeni Petra Holzer, ön jürinin değerlendirmesiyle belirlenen yarışma filmleri hakkında, “Bu yıl filmleri ‘Büyük Tarımın Sonu”, “Deniz Bitti”, “Çöp Gezegen”, “Enerji Hırsı”, “Alternatif Bir Yaşam Arayışı” başlıklarıyla sunmak istedik. İnsanoğlu ağlamayan, karşısındakini ısırmayan, kendini savunamayan her şeyi hızla yok ediyor. En başta deniz canlılarını, vahşi doğayı, ağaçları, gölleri, nehirleri… Ya içini boşaltıyoruz, ya öldürüyoruz, kirletiyoruz ya da yiyoruz her şeyi. Ama küçük bir ayrıntı var; insan olmakta direnen, umudu canlı tutan, mücadeleden vazgeçmeyen kahramanlar… Yunanistan’ın küçük balıkçıları, Kenya ve Etiyopya’daki küçük çiftçiler, ABD’deki atıkları tamir edenler, Paraguay’daki çöpten dünyanın en güzel müziğini üretenler, Hindistan’da çamurdan ev yapanlar… Küçük ayrıntılar önemlidir” dedi.
Kadın yönetmenlerin gözüyle
Festival Koordinatörü Ethem Özgüven, filmlerin yarısının üçüncü dünya ülkelerinden olduğuna, birinci dünya ülkelerinden seçilen filmlerde ‘kendi ülkesinin sorunlarıyla ilgilenen’ yönetmenlere öncelik vermeye çalıştıklarına, yönetmenlerin neredeyse yarısının kadın olduğuna dikkat çekti.
BIFED başvuruları ve gösterimleri ücretsiz
Ethem Özgüven, BIFED’in dördüncü yılında da yönetmenlerden başvuru, izleyicilerden gösterim ücreti almadan yoluna devam etmesini şu sözlerle değerlendirdi:
“BIFED, Bozcaada’nın festivali. Bu festivali ada halkıyla birlikte yapıyoruz. Yola çıktığımızda dört kişiydik; Hakan Can Yılmaz, Yahya Göztepe, Petra Holzer ve ben. Şimdi artık çokuz. Devletten bir destek almamakta direniyoruz. Ekolojik sorunlarla ilintili olabileceğine inandığımız çok uluslu şirketlerden de destek almıyoruz. Belgeselci Peter Wintonick ölümünden önce genç yönetmenlere ‘Asla başvuru parası alan bir festivale film yollamayın’ diye öğüt vermişti. Ancak bildiğiniz gibi önemli Avrupa Festivallerinin neredeyse tümü başvuru parası almaya başladı, sanki ihtiyaçları varmış gibi. Yönetmenlere verdikleri yol, kalış gibi destekleri de azaltıyorlar. Peter Wintonick sağ olsaydı ona şunu sormak isterdik: Herkes başvuru parası alırken genç yönetmenler ne yapsın?”
Türkiye yapımı dört film finalde
BIFED ekibi, festivalin genç yönetmenlere, özellikle sinema öğrencilerine ilham vermesini, onları üretmeye cesaretlendirmesini bekliyor. Bu yıl BIFED’in yarışma bölümünde ikisi Fethi Kayaalp Büyük Ödülü için, ikisi Gaia Öğrenci Ödülleri için olmak üzere Türkiye’den dört finalist yer alıyor.
“Belgesel festivallerini de çevre gibi korumalıyız.”
Aynı zamanda Festival Başkanı olan Bozcaada Belediye Başkanı Dr. Hakan Can Yılmaz, belgesel festivallerinin de doğa gibi yok olma tehlikesinde olduğunu ifade ederken,
“Çevre mücadelesinin en etkili yollarından biri sanattır. Ekolojik belgeseller, sanatla bilimin estetik bir noktada bileşimi olması açısından çok kıymetli. Küresel ısınmayla, denizdeki yaşamın korunmasıyla, kirlilikle, kitle turizminin yıkımlarıyla, plastikle mücadele için, alternatif enerjinin yaygınlaşması, dayanışma ve paylaşma için bu festivali yapıyor, ada halkıyla birlikte yaşatıyoruz. Ülkemizde sadece balık türleri, endemik bitki türleri değil, belgesel festivalleri de yok olma tehlikesiyle karşı karşıya. Belgesel ve belgesel festivalleriyle, sanatla ve sanatçıyla birlikte mücadele etmek ve iyi örnekleri duyurmak, desteklemek gerekiyor.” diyerek herkesi 11-15 Ekim tarihleri arasında Bozcaada’ya, festivale davet ediyor.
Fethi Kayaalp Büyük Ödülü Finalistleri
Dead Donkeys Fear No Hyenas // Ölü Eşekle Sırtlanlardan Korkmaz, Joakim Demmer, Sweden / Germany / Finland – İsveç / Almanya / Finlandiya, 2017, 80’
The Primordial Turtle // İlkel Kaplumbağa, Eduardo Quiroz, Mexico – Meksika, 2016, 52’
Thalatta, Triantafyllia Dimopoulou, Greece – Yunanistan, 2016, 50’
Ama-San, Cláudia Varejão, Portugal / Switzerland – Portekiz / İsviçre, 2016, 112’
Selfie, Juan Ibesh, Syria/Turkey/Germany–Suriye Arap Cumhuriyeti/Türkiye/Almanya, 2016, 41’
Death by Design // Öldürücü Tasarım, Sue Williams, USA / China – ABD / Çin, 2015, 59’
Up Down & Sideways // Aşağı Yukarı & Yana, Anushka Meenakshi & Iswar Srikumar, India – Hindistan, 2017, 83’
100 Short Stories // 100 Kısa Hikâye, Neal Livingston, Canada – Kanada, 2016, 68’
Landfill Harmonic //Çöplük Harmonik, Brad Allgood & Graham Townsley, USA / Paraguay / Norway / Brasil – ABD / Paraguay/Norveç / Brezil, 2015, 85’
Death by a Thousand Cuts // Binlerce Kesikle Ölüm, Juan Mejia Botero & Jake Kheel, USA / Dominican Republic – ABD / Dominik Cumhuriyet, 2016, 73’
Didi Contractor – Marrying the Earth to the Building // Didi Müteahhit – Yeryüzünü Binayla Evlendirmek, Steffi Giaracuni, Switzerland / Germany – İsviçre / Almanya, 2016, 82’
Exit? // Çıkış? Robert Schabus, Austria – Avusturya, 2016, 92’
Machines // Makineler,Rahul Jain, India/Germany/Finland– Hindistan/Almanya/Finlandiya,2017,71’
The Time Of The Bees // Arıların Zamanı, Rossella Anitori, Italy – İtalya, 2017, 68’
Invisible Frontier // Görünmez Sınır, Nicolas Richat & Nico Muzi, Argentina / Belgium – Arjantin / Belçika, 2016, 28’
Bluefish // Lüfer, Mert Gökalp, Turkey – Türkiye, 2017, 63’
Confrontation // Yüzleşme, Nejla Demirci, Turkey – Türkiye, 2017, 63’
Pulse // Nabız, Robin Petre, Hungary – Macaristan, 2015, 26’
Green River. The time of the Yakurunas // Yeşil Nehir. Yakurunaların Zamanı, Alvaro Sarmiento & Diego Sarmiento, Peru, 2017, 70’
Thank You for the Rain // Yağmur İçin Teşekkürler, Julia Dahr, Denmark / Norway / Kenya – Danimarka / Norveç / Kenya, 2017, 87’
Plastic China // Plastik Çin, Jiu-liang Wang, China/Taiwan – Çin/Tayvan, 2016, 82’
Gaia Öğrenci Ödülü Finalistleri
Tourism! // Turizm!, Tonci Gacina, Croatia – Hırvatistan, 2016, 52’
The Last of the Wakhi Shepherdess // Vakhilerin Son Kadın Çobanı, Muhammad Zia Posh, Pakistan, 2016, 13’
Dusk Chorus – based on Fragments of Extinction // Alacakaranlık Korosu, Nika Saravanja & Alessandro d’Emilia, Italy – İtalya, 2016, 62’
Stick to the Wind // Rüzgâra Bağlı Kal, Louise Legaye, France – Fransa, 2016, 45’
The Wildtuin // Wildtuin, Rebecca Panovka, USA – ABD, 2017, 31’
Atomka // Genpatsu, Lena Králiková Hashimoto, Slovakia / Japan – Slovakya / Japonya, 2016, 38’
Love is Over // Aşk Bitti, Mert Kaya, Turkey – Türkiye, 2016, 47
Alternative // Başka, Nesime Karateke, Turkey – Türkiye, 2017, 22’
Güneş Dermenci