İfade ÖzgürlüğüManşetMedya-İnternetTürkiye

CHP’den 2020 RTÜK raporu: Eleştirel kanallara, iktidar yanlısı olanların 25 katı ceza

Cumhuriyet Halk Partisi’nin (CHP) Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) üyesi İlhan Taşcı, Kurul’un 2020 karnesini raporlaştırdı.

Buna göre, yapılan şikayetler ışığında iktidara yakınlığıyla bilinen kanallara yıl içerisinde yalnızca 400 bin TL para cezası kesildi. Eleştirel yayın yapan kanallara ise bunun 25 katı, olan 10 milyon TL’lik ceza uygun görüldü.

1 Ocak 2020 ile 25 Aralık 2020 tarihleri arasını kapsayan rapora göre, iktidara yakınlığıyla bilinen A Haber, Kanal 7, TV Net ve TGRT Haber ile ilgili bir yıl boyunca hiçbir dosyan RTÜK’te görüşülmedi ve dolayısıyla hiçbirine ceza verilmedi.

En çok şikayet ATV hakkında

Raporda hakkında 102 bin 500 şikayet yapılan ATV’ye yalnızca bir kez idari para cezası kesildiğine dikkat çekildi, aynı dönemde eleştirel yayın yapan kanallara ise 54 kez yaptırım uygulandı.

Taşçı, RTÜK’e en çok şikayet edildiğini belirttiği kanal olan ATV hakkında Üst Kurul’un gündemine yalnızca iki dosya alındığını, bu dosyalardan birinde kanala, “Türkçe’nin kaba kullanımından” uyarı yaptırımı, bir kez de “ailenin korunması”na aykırılıktan idari para cezası verildiğini ifade etti, kanalla ilgili bunun dışında hiçbir dosya görüşülmediği aktardı.

Raporda,  aynı dönemde, TELE 1 hakkında 16 idari para cezası, sekiz gün boyunca iki program durdurma ve bir kez de beş günlüğüne ekran karartma olmak üzere 19 ceza; Halk TV’ye 12 kez idari para cezası, 10 gün boyunca süren iki program durdurma, bir kez de beş günlüğüne ekran karartma olmak üzere 15 yaptırım kararı verildiği kaydedildi. Bu dönemde KRT’ye de üç kez idari para cezası uygulandı.

RTÜK, Fox TV’ye ise dokuz kez idari para cezası kesti, bir kez de üç ana haber bülteninin durdurulmasına hükmetti. Taşçı raporda, eleştirel yayın yapan bu televizyon kanallarına kesilen idari cezaların parasal karşılığının yaklaşık 10 milyon TL olduğunu yazdı.

Taşçı raporda, Habertürk’ün iktidarın ve RTÜK’ün doğrudan hedefi dışındaki kanallardan olduğunu belirterek, 2020’de buna rağmen Habertürk’ün en fazla cezalandırılan kanallardan biri olduğunu aktardı. Habertürk’e, bir kez uyarı, beş kez idari para cezası, bir kez de beş günlüğüne program durdurma cezası verildi.

Ceza farkı 25 kat

İlhan Taşcı, ceza adaletsizliğinin yayıncıları, televizyonlardaki düşünsel çölleşmenin de izleyicileri bıktırdığını ifade ederek rapor hakkında şöyle konuştu: 

Üç aşağı beş yukarı benzer içerikleri üreten yayıncılara nasıl olur da RTÜK bir yıl içerisinde birine göstermelik, nazarlık niyetine bir ceza keserken ötekilerine 54 ceza keser? Bu kanallar arasındaki temel fark, sadece iktidarı haberlerinde övenler ile yerenler. Bu kadar açık ve net.  Bunun para cezası olarak karşılığı ise yayıncılar arasında 25 kat fark!

RTÜK aracılığıyla verilen mesaj açık, ben seni yaşatmayacağım, halkın haber alma hakkına kulak tıkayacağım, iktidarı eleştireni yaşatmayacağım, sarayın ve iktidarın nefesi, sesi olanları da koruyup kollayacağım, reklamlara boğacağım. 2020, RTÜK açısından iktidarı eleştirmenin, sorgulamanın ekonomik bedelinin en ağır, haksız, adaletsiz şekilde ödetildiği bir yıl oldu.”

Taşçı, RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin’in bir yıl boyunca sadece iktidarı, iktidara yakın medyayı koruyup kollamaya çalıştığını ifade ederek, “Hedeflenen ise iktidara ses edilmesin, saraya kulak kesilsin, onların dediğinden, istediğinden, işaret ettiğinden ve belirlediğinden başka hiçbir ses televizyonlarda görünmesin, izlenmesin. Ama onlar da biliyor ki; verilen reklamlara, sağlanan imkanlara karşın sarayın, iktidarın kanalları değil, gerçekleri aktarmaya çalışan, özgün kanallar daha çok izleniyor” diye konuştu.