Hafta SonuKültür-SanatManşet

Manga değil gerçek: Kedi canını senin diyen Japonlar…

0
Utagawa Hiroshige (1797–1858), “Beslenmek İçin Karşıya Geçen Kedi”, 1830–44.

Windowporn etiketi ile Instagram’a resim yükleyen arkadaşımı bile gördüm. Bu bişi-pornosu hareketi çok tuhaf istikametlere doğru gidiyor. Sonumuz hayırlı olsun. Ama internetin fenomen türü tartışmasız olarak kediler. Bu kedi pornosu meselesinin üstüne kendilerine özel tarzları ile Japonları ekleyin ve popüler manga akımını düşünün. Ama bir de filmi geriye sarıp Edo dönemine dönün. Bunların hepsini bir araya getirirsek kafanız karışır mı? O zaman gelin The Japan Society himayesindeki eserlerin paylaşıldığı New York’taki bir serginin işlerine göz atalım…

YASAL UYARI: ARKAİK #KITTYPORN VE TUHAF JAPON FANTEZİLERİ İÇERİR

Utagawa Kunitoshi (1847–1899), Yeni Yayınlanmış Kedi Oyunları, 1884.

Utagawa Kunitoshi (1847–1899), Yeni Yayınlanmış Kedi Oyunları, 1884.

Kediler internetin göz bebekleri ama New York (ABD), Manhattan’daki Japan Society (Japon Cemiyeti) bu bahar aylarında, kedigil kardeşlerimizi kucaklamamız için yeni bir perspektif sunuyor. “Kedilerin Yaşamı: Hiraki Ukiyo Elektronik Koleksiyonu’ndan Seçki” (İng. Life of Cats: Selections from the Hiraki Ukiyo E-Collection) Japon Edo Dönemi’ne (1615–1867) dair ahşap baskı kedi görsellerini sergiliyor.

Tsukioka Yoshitoshi (1839–1892), Yorgun Görünüyor: Kansei Dönemi’nden Bir Bakirenin Görünüşü, Gelenek ve Göreneğin Otuziki Hali, 1888.

Tsukioka Yoshitoshi (1839–1892), Yorgun Görünüyor: Kansei Dönemi’nden Bir Genç Kızın Görünüşü, Gelenek ve Göreneğin Otuziki Hali, 1888.

“Kedilerin Yaşamı” isimli bu sergideki baskıların çoğunda kediler çoğunlukla vakur hatta asil tabakadan hayal edilerek sunulmuş (Kendi adıma bu hayalin gerçeklikle bağlarının kuvvetli olduğunu da düşünüyorum). Şatafatlı saç bakımı yaptırmış hanımların yanında yer bulan kedicanlar, saray bahçelerinde gezinip hayranlarını bakışlarıyla kendilerine bağlıyorlar. Hatta, bilinçli olarak tercih edildiği açık bir tarzla, neredeyse insansı bir tahayyülle aristokratik esvabıyla boy gösteriyorlar.

“Kediler ve İnsanlar”, “İnsan olarak Kediler”, “Kedilere karşılık İnsanlar”, “Dönüştürülmüş Kediler” ve “Kediler ve Oyun” başlıklarıyla beş kategoriye ayrılan sergi, başka bir zaman ve âlemde kedilerin statüsü ve kültürel etkilerine ışık tutuyor. Hem, kedi görsellerine boğulmuş bir dünyada, seçkin doğal hayat parklarına çevirip şenlendirdiğimiz ekranlarımızdan öteye geçip felin ufuklarımızı genişletmekle hiç de fena bir iş yapmış olmayız, öyle değil mi?

Son söz… Eğer bu günlerde New York’a yolunuz düşerse 13 Mart ile 7 Haziran arasında gösterimde kalacak sergiyi, 333 East 47th Street, Midtown, Manhattan adresindeki Japan Society’de ziyaret edebilirsiniz.

Sanat ve Barışla Kalın…

Utagawa Hiroshige (1797–1858), “Asakusa Çeltiklikleri ve Torinomachi Festivali”, “Yüz Meşhur Edo Manzarası” seçkisinden, 1857.

Utagawa Hiroshige (1797–1858), “Asakusa Çeltiklikleri ve Torinomachi Festivali”, “Yüz Meşhur Edo Manzarası” seçkisinden, 1857.

 

Utagawa Hiroshige (1797–1858), “Beslenmek İçin Karşıya Geçen Kedi”, 1830–44.

Utagawa Hiroshige (1797–1858), “Beslenmek İçin Karşıya Geçen Kedi”, 1830–44.

 

Utagawa Kunisada, “Sevgili Cariye Kocho, Hizmetçisi Okomave Narushima Tairyo”, 1853.

Utagawa Kunisada, “Sevgili Cariye Kocho, Hizmetçisi Okomave Narushima Tairyo”, 1853.

 

Tsukioka Yoshitoshi, “Kraliçe Jingu Oltayla Kedi Avında”, 1882.

Tsukioka Yoshitoshi, “Kraliçe Jingu Oltayla Kedi Avında”, 1882.

 

Utagawa Yoshiiku (1833–1904), “Otomi ve Yosaburō’nun Öyküsü”, 1860.

Utagawa Yoshiiku (1833–1904), “Otomi ve Yosaburō’nun Öyküsü”, 1860.

(hyperallergic.com – The Japan Society)

More in Hafta Sonu

You may also like

Comments

Comments are closed.